Early street notes

Pawła Kosickiego poznałem w sposób dość typowy dla naszej profesji. Najpierw były fotografie. Co jakiś czas natrafiałem w różnych miejscach na nowe prace nieznanego mi wtedy autora. Wyróżniały się wyraźnie z pośród reszty. Nie było w nich taniego efekciarstwa, przestylizowania, sentymentalizmu czy udawanego współczucia dla odmienności. Intrygowały niemal ascetyczną, wyrafinowaną prostotą. Fascynowało mnie, że autor z takim uporem i konsekwencją unika pokus uporczywego poprawiania tego co jest dobre. Ta wynikająca z dojrzałości artystycznej powściągliwość w świecie łatwych technologii i tandetnej spektakularności stanowi o wyjątkowości fotografii Pawła. Dyscyplina formalna, klarowność kompozycji, świetlistość tonów precyzyjnie opisują świat. Nie ma tu osobliwej egzotyki, fotograficznej agresji. Autor prowadzi twórczy dialog z jedną z wielkich tradycji fotograficznych, dokumentem humanistycznym. Jego fotografie przywracają nadzieję, że sztuka nie zawsze musi być egotyczną bufonadą. Można mówić prosto, może trochę przyciszonym głosem, o sprawach istotnych. Pokazać nie zawsze idealny świat, ale jedyny z możliwych. Intensywna obecność jest centralną metaforą fotografii Pawła.  Nie ingeruje on w życie swoich bohaterów, ale w jakiś dziwny sposób delikatnie przenika do ich świata. Dyskretnie im towarzyszy. Fotografie są świadectwem przeżycia tego spotkania. Intensywność kontaktu wydaje się tu ledwie zarysowana, ulotna, niemal przezroczysta, jak przelotne spojrzenie, w którym na ułamek sekundy splata się melancholia, nadzieja, pożądanie … moment, w którym racjonalność cofa się przed tym co nieuświadamiane. Wyobraźnia i emocje sugerują najdziwniejsze scenariusze np., że resztę życia można spędzić z kimś kto właśnie minął nas na ulicy. Taki właśnie potencjał posiadają fotografie Pawła. Najciekawsze jest to że ich intensywność jest odwrotnie proporcjonalna do komplikacji formalnej, gęstości anegdot czy ilości metafor.

Bogusław Biegowski

(click on picture to show the slider only)

1street 1_pawelkosicki

Iceland 2004

2street 1_pawelkosicki

London 2005

3street 1_pawelkosicki

Poznan 2009

4street 1_pawelkosicki

Prague 2004

5street 1_pawelkosicki

Lisbon 2006

6street 1_pawelkosicki

Amsterdam 2011

7street 1_pawelkosicki

Palermo, Sicily 2008

8street 1_pawelkosicki

Lisbon 2006

9street 1_pawelkosicki

Cefalu, Sicily 2008

10street 1_pawelkosicki

New York 2011

11street 1_pawelkosicki

London 2007

12street 1_pawelkosicki

New York 2011

13street 1_pawelkosicki

London 2008

14street 1_pawelkosicki

Rome 2005

15street 1_pawelkosicki

Venice 2010

16street 1_pawelkosicki

Poznan 2009

17street 1_pawelkosicki

Barcelona 2010

18street 1_pawelkosicki

Poznan 1990

19street 1_pawelkosicki

Venice 2010

20street 1_pawelkosicki

Paris 2010

21street 1_pawelkosicki

Rome 2005

22street 1_pawelkosicki

Poznan 2009

23street 1_pawelkosicki

London 1991

24street 1_pawelkosicki

Poznan 2006

25street 1_pawelkosicki

Lisbon 2006

26street 1_pawelkosicki

Rome 2005

27street 1_pawelkosicki

Poznan 2005

28street 1_pawelkosicki

Kostrzyn, Rock Festival 2004

29street 1_pawelkosicki

Lisbon 2006

30street 1_pawelkosicki

Poznan 2008

31street 1_pawelkosicki

Palermo 2008

32street 1_pawelkosicki

New York 2011

33street 1_pawelkosicki

Amsterdam 2011

34street 1_pawelkosicki

Poznan 2005

35street 1_pawelkosicki

Lisbon 2006

36street 1_pawelkosicki

London 2005

37street 1_pawelkosicki

Venice 2005

38street 1_pawelkosicki

Siracusa, Sicily 2008

39street 1_pawelkosicki

Poznan 2010

40street 1_pawelkosicki

Lisbon 2006